Water

Aqualex- Knokke

several works about water

Fluid space, memory folded - A summer river being crossed- variation

hommage M1

hommage M1

hommage M1

Lieve D’hondt toont op deze specifieke locatie, werk met als thema WATER:

Fluid space, memory folded - A summer river being crossed, variation , hommage M1 en Waterfall.

LINK : Fluid space, memory folded - A summer river being crossed


9 mei 2022

curator: Lieselot Vandecappelle

LINK : Aqualex- Knokke


tekst: Aqualex Knokke 2022

Lieve D’hondt toont op deze specifieke locatie en binnen het thema water, het werk Fluid space, memory folded - A summer river being crossed en Waterfall.

Fluid space, memory folded - A summer river being crossed, bestaat uit waterblauwe vazen, houten latjes en vlakken melamine. Het is een variabele werk en werd in andere constellaties reeds getoond, oa op de Biënnale van Keramiek in Mons. De titel verwijst naar een haiku.

De ‘vaas’ is een referentie naar het neoclassicistisch schilderij ‘La source’ van Jean-Auguste Dominique Ingres dat te zien is in Musée d'Orsay, Parijs. De bron (Frans: La source) is een olieverfschilderij op canvas van de Franse kunstschilder Jean Auguste Dominique Ingres. Ingres begon in 1820 aan het schilderij, maar pas in 1856 had hij het voltooid. De pose van het model kan worden vergeleken met die van Venus Anadyomene, een ander schilderij van Ingres. Beide schilderijen zijn geïnspireerd op de Aphrodite van Cnidus. Studenten Paul Baize en Alexander Desgoffe hielpen Ingres mee met de achtergrond en de waterkan. (bron nl.wikipedia.org)

De vazen zijn objecten waarbij vorm en inhoud samenvallen, letterlijk en figuurlijk. Bij dit werk betrekt Lieve D’hondt verschillende culturen en verbindt deze subtiel met elkaar. Lieve D’hondt gebruikt bij dit werk grote Chinese vazen. De vazen worden getransformeerd aan de hand van een proces van het aanbrengen van dunne lagen plaaster waarop dan een aantal lagen waterblauw pigment aangebracht is. Het langzame proces is vergelijkbaar met de fresco-techniek en anderzijds ook deels met het lakwerk uit Japan en China. Het resultaat van de verschillende lagen die Lieve D’hondt aanbrengt heeft echter het gevolg dat de vazen niet meer bruikbaar zijn als vaas, an sich, en extra fragiel worden, in tegenstelling tot lakwerk dat bedoeld is als beschermlaag. De open sokkel, de houten structuur, onder en bij de vazen, verwijst naar de Japanse architectuur. Melamine is een atypisch en ‘goedkoop’ materiaal maar wordt echter bewust als contrast ingezet. Melamine is een fragiel materiaal om in deze vorm - de randen - gaaf te houden.

Het werk Waterfall, de print op aluminium, gaat een relatie aan met de vazen. Ook in de Japanse cultuur is water een heel belangrijk element in de tuinen en verbonden met architectuur. Waterval maakt deel uit van de reeks werken, Shifting dots and other images. Eerder werden uit deze reeks werken getoond in museum MDD in Sint-Martens Latem.

De kleine vaas is eveneens een bewerkte vaas met plaaster en blauw pigment. Hetzelfde procedé als bij de grote vazen werd hier toegepast. Daarbij werd de vaas echter ook gesloten. Daardoor wordt de vaas nog meer een object. De vorm, een combinatie van bol en kegel, is als het ware een mathematische vorm. Hiroshi Sugimoto maakte een schitterende reeks foto’s van dergelijke studieobjecten.

In het oeuvre van Lieve D’hondt komen verschillende elementen en media samen, in een subtiele gelaagdheid. Perceptie en tijd.